Brandbook
Brandbook
Att samla delar av informationen från varumärkesplattformen i en tydlig Brandbook eller Varumärkeshandbok kan vara bra ur många perspektiv men framförallt ur ett medarbetarperspektiv. I den finns den viktigaste informationen från varumärkesstrategin /varumärkesplattformen i en förenklad, inspirerande och tydlig form. Brandbooken syftar till att lättillgängligt ge medarbetarna den information de behöver tänka på i sitt dagliga arbete för att ladda varumärket med det vi satt i varumärkesstrategin.
Att leva sitt varumärke och i alla dagliga situationer komma ihåg att svara upp till det som bestämts kan ibland vara utmanande och då och då behöver man kanske bli påmind om vad som förväntas. Och varför.
Är en brandbook nödvändig?
Brandbooken bör kompletteras med information i en grafisk manual som enbart hanterar de synliga delarna av varumärket som logotyp, färger och typsnitt. Ibland läggs dessa båda enheter ihop i samma dokument.
Fördelen med att dela upp dem och även hela varumärkesplattformen i olika dokument, är att de som behöver den grafiska informationen kan vara leverantörer och samarbetspartners (som t ex tryckerier) men de ska inte ta del av de lite mjukare värdena kring varumärket. Dem kan man med fördel hålla bland medarbetarna och representanter för varumärket. Då är en brandbook ett bra hands on verktyg för att lättare kunna påminna alla om vad ni som företag står för och hur ni ska leva varumärket. Varje dag.

Ur Byråteketbloggen:
Skillnaden på varumärkesplattform och kommunikationsplattform
Vad är skillnaden på en varumärkesplattform och en kommunikationsplattform? Vid en första anblick kan de te sig ganska lika eller hur? Så här ser vi på Byråteket på det. Lite förenklat.